Linnea Vikbrant och Hampus Waldemarsson, Contentor

Så skriver du så att både Google och kunderna älskar dig

Här får du Contentors hetaste tips på vad du ska tänka på för att dina kunder både ska hitta till din webbplats och bli trogna kunder.

Du säljer produkter eller tjänster på nätet. Du har texter som handlar om vad du säljer. Så långt, så bra. Men du vill inte stanna där. Du vill ha mer trafik, mer engagemang och framförallt vill du sälja mer. Linnea Vikbrant och Hampus Waldemarsson från Contentor tipsar om hur du gör:

1. Jobba inte i stuprör
Bra innehåll ger både nytta och värde. Gör en Content Strategy, det vill säga gör klart för dig syftet med dina texter och se till att de uppfyller dessa: Driva trafik, konvertera, informera, intressera, konkurrera och engagera. Det är lätt att exempelvis fokusera på produktinformation och glömma varumärkesarbetet. Kunderna ska ju även vilja komma tillbaka!

2. Satsa på bra grundtexter
Se till att ha bra grundtexter på din sida, det vill säga ditt statiska innehåll som kategoritexter, produkttexter och varumärkestexter. Koppla sedan på mer ”rich content” i form av inspirationsartiklar, fördjupningar av ämnet, filmer, bilder och dylikt.

3. Längre texter är en trend
Sidor med längre texter tenderar idag att hamna högre på Google i ranking. Som e-handlare kanske du inte har tid att lägga 1500-2000 ord till varje produkt, men välj i så fall ut några, till exempel högmarginal- och profilprodukter, där det kan vara värt att lägga ned mer arbete.

4. Konvertera mera!
Fundera på var i besluts-/köpprocessen kunden befinner sig och ha texter och call-to-actions som är anpassade till det. Till exempel: Läs mer, begär offert, boka en demo, prenumerera på vårt nyhetsbrev, läs blogginlägg, kontakta oss, kanske gillar du också, relaterat innehåll, med mera. Se även detta som mikrokonverteringar där du bygger en relation med kunden.

5. Bli den som kunden vill prata med
Använd dina kunskaper och ditt engagemang i marknadsföringen, berätta inte bara om produkten. Bli någon som kunden vill prata med, någon de tycker om och känner tillhörighet med. Kanske kan du sälja en dyrare produkt om du bara ”pratar” med kunden? ”Fördelarna med den dyra är…” etcetera.

Om Contentor
Contentor är byrån från Helsingborg som verkligen kan text. Sedan starten 2007 har texter med olika syften och målgrupper varit deras vardag. Fokus ligger på e-handel, men alla textbehov för digital handel är deras expertis. De har över 400 skribenter och översätter texter till 24 språk.

Den 23:e maj 2017 föreläste Linnea Vikbrant och Hampus Waldemarsson från Contentor i Kalmar inom ramen för vår föreläsningsserie om Digitala Affärer. Håll utkik efter fler matnyttiga seminarier här >

Text och bild Camilla Dopson