Fredrik_Malmsten_forelaser_770x450

Ett annorlunda sätt att växa som företag

Vilken skillnad skulle en mediabudget på tio miljoner göra för ditt företag?

– Många har inte ens funderat på det eftersom de inte tror att det är möjligt, säger Fredrik Malmsten som är Investment Manager på Aggregate Media – ett privat, oberoende investmentbolag som investerar med mediautrymme som expansionskapital.

Aggregate Media har funnits sedan 2002 och har varit delägare i drygt 200 olika bolag. Framförallt e-handelsbolag och digitala bolag som exempelvis Bygghemma, Outnorth, Babyshop, Designonline och Mr Green. Investeringsmodellen ser ut som en riskkapitalmodell, men med en fond laddad med utrymme i media istället för pengar.

Media mot ägande
– Vi letar efter bolag som skulle gagnas av ökad marknadsföring och ger dom en tillräckligt stor mediabudget för att kunna göra skillnad, mot ett delägande i företaget. Oftast handlar det om 15-30 procent i delägande, säger Fredrik Malmsten.

För de involverade mediabolagen innebär det en möjlighet att få jobba med nya kunder. Det är främst media i Sverige, men även i Norden.

Ett strategiskt verktyg och konkurrensfördel
Att företag plötsligt kan börja agera som ett stort företag i media innebär inte bara en ökad försäljning och en större marknad, utan att de även kan börja tänka strategiskt i termer av hur deras intressenter kan gynnas av en utökad marknadsföring.

– Att kunna visa upp en stark mediaplan för dina leverantörer, ägare och andra ger dig fördelar, säger Fredrik Malmsten. Du kan förhandla till dig förmånligare priser från leverantörer, du kan ta med dem i din annonsering. Du kan visa på konkurrensfördelar och på så vis blir det en murbräcka där dina partners kan bli mer villiga att samarbeta.

Fredrik Malmsten berättar om Babyshop som kunde gå ut med stora annonsformat och bjöd in sina leverantörer i annonseringen, vilket gjorde att de kunde få bättre villkor från leverantörerna. Mr Green är ett annat exempel – ett spelbolag på en konkurrensutsatt marknad som vid tiden för lansering hade en unik positionering. Här var det viktigt att snabbt kunna ta plats i TV för att ta marknad med sin unika profil.

Konverteringsmedia versus räckviddsmedia
Det medieutrymme som erbjuds är framförallt klassisk media som radio, tv och tidningar, så kallad räckviddsmedia. Fredrik menar att det är viktigt att man även finns digitalt för att kunna konvertera sina kunder, men att styrkan ligger i att ha både och.

– Räckviddsmedia gör att du blir mer valbar. Kunderna blir mer benägna att klicka och fatta köpbeslut om ditt varumärke är känt och det är just varumärkesbyggandet du gör i räckviddsmedia.

Fredriks tips och erfarenheter:

  • Omge dig med bra bollplank – Det är tufft att vara entreprenör och det kan vara ensamt. Därför är det viktigt att omge sig med bra bollplank då det är svårt i det dagliga att lyfta blicken och ta på sig den strategiska hatten. Det ska gärna vara personer som har helt andra erfarenheter än du själv.
  • Testa och mät – Vänta inte, utan testa hela tiden i din marknadsföring. Ha en iterativ process där du provar, gör om, provar igen! Det finns inget färdigt recept.
  • Skriv upp actionpoints – Gör en åtgärdslista efter dina tester och utvärderingar. Det kan bli mycket, men det är ändå viktigt att dokumentera och samla alla tankar och idéer för att sedan kunna prioritera.
  • Ha förebilder – Titta på andra aktörer. Det behöver inte vara konkurrenter. Hitta någon du tycker är duktig och låt dig inspireras.
  • Sätt mål och bryt ned dem – Exempelvis, vad krävs för att vi ska omsätta 50 mkr? Hur många kunder behöver komma in i vår butik varje månad och vilket snittvärde behöver de handla för? Det vill säga identifiera dina viktigaste KPI:er (Key Performance Indicators) och arbeta aktivt med dessa och du kommer lära dig oerhört mycket.

Text och foto
Camilla Dopson