Digitala affärer

e-Handelsdagen i Kalmar 2016 – Tema Digitala Affärer

Det här är konferensen om digitala affärer som inget företag i vår region får missa! Vare sig man vill utvecklas, växa eller bara överleva.

Alla näringar och företag måste digitalisera sina affärer idag, såväl B2C som B2B. Utmaningen är att nå kunderna och vinna marknaden. På årets e-Handelsdag inspireras du av de som lyckats och de som påverkar.

Deltagaravgift och anmälan >

 

08.30-09.00 Registrering & kaffe

09.00 Inledning
Moderator Arne Andersson, PostNord inleder

09.05 The end of business as usual
Jonas Ogvall, vd Svensk Digital Handel

09.15 Facebook 
Representant från facebook  (to be confirmed…)
Facebook är fortfarande en av världens största sociala plattformar och central i många företags marknadsföring och kundkommunikation. Här berättar facebooks  representant om framtiden och om hur du kan nå flera steg längre i din kommunikation genom att interagera med intressenter på nya och mer kreativa sätt.

10.00 Med världen som spelplan – varför globala affärer är det enda hållbara
Paulina Modlitba Söderlund, expert i Digitaliseringskommissionen
Om vikten av att bygga affärer baserat på en global marknad. Paulina Modlitba Söderlund utgår från egna erfarenheter från Bonnier R&D, Stardoll, Toca Boca, kombinerat med ett bredare digitalt perspektiv från Digitaliseringskommissionens expertråd. Hur gör man? Hur berättar man en story och får till en paketering som kunderna berörs av? Vilka framgångscase finns det? 

10.45 Frukt och kaffe

11.10 – 12.30 VALBARA SPÅR

Välj mellan tre olika fördjupningar – B2B, Start up eller eHälsa. Det är givetvis fritt att byta spår och gå emellan föreläsningarna.

B2B

Roxtecs digitala (r)evolution!
Jonas Johnsson, Roxtec International
Roxtec är ett relativt ungt industriföretag som på kort tid blivit globalt marknadsledande inom modulära tätningssystem. Trots en enorm tillväxt de senaste 25 åren har behovet att digitalisera både processer och tjänster ökat lavinartat. Jonas Johnsson beskriver och visar konkreta exempel på hur Roxtec valt att angripa utmaningen med digitalisering, hur de idag exekverar enligt fastlagd strategi och hur de redan nu, med hjälp av egenutvecklade digitala verktyg, revolutionerat sin marknad.

START UP

Teknikens betydelse för en lyckad ehandel
Johan Uddh, Easyfy

eHÄLSA

Information kommer…

12.30 Lunch

13.00 – 14.30 VALBARA SPÅR forts…

B2B

Hög tid för B2B att digitalisera
Arne Andersson, e-handelsspecialist PostNord
Utvecklingen inom B2B börjar ta fart på allvar. Kontorsvaror och VVS är två branscher inom B2B där det finns företag som kommit långt med sin digitalisering, med mobila beställningsfunktioner, appar m.m. Vilka utmaningar och möjligheter finns det? Vad förväntar sig kunder och återförsäljare?

Från katalogföretag till Sveriges bästa e-handelssajt
Fredric Johansson, e-handelsansvarig Runelandhs.
Om Runelandhs digitaliseringsresa och hur de jobbat med förändringsprocessen internt och externt. Fredric Johansson ger tips och råd hur du navigerar förbi problem och utmaningar när man ska ställa om ett företag inom B2B.

START UP

Hemlängtan som affärsidé på nätet
Jörgen Dahl, vd Sverigemotiv
Jörgen Dahl berättar om sin rivstart med  Sverigemotiv.se som säljer stilrena tavlor av kända landmärken i olika städer. Målgruppen är alla som har ett hjärta för sin hemstad och vill visa det i sitt hem. Marknadsintroduktionen i Sverige har gått rekordsnabbt, men ambitionen är inte att stanna här, utan även växa internationellt. Hur lyckades han så snabbt?

Nischat sortiment skapar framgång
Niklas Nordheim, Hatstore
Hatstore säljer idag kepsar på nätet till nio länder i Europa och omsättningen flerdubblas varje år. Framgångsfaktorerna har varit flera men framförallt är det ett nischat sortiment som har skapat möjligheter som konkurrenterna inte har kunnat erbjuda. Niklas Nordheim från Hatstore berättar om viktiga val för unga e-handelsföretag och vad man ska tänka på för att expandera snabbt.

eHÄLSA

Hälsa för mig – regeringens digitala satsning
Helene Richardsson, eHälsomyndigheten
Hälsa för mig drivs av eHälsomyndigheten på uppdrag av regeringen och är ett personligt hälsokonto som snart kommer att finnas tillgängligt för alla som vill kunna samla, överblicka och dela sin hälsoinformation. Syftet är att öka engagemang i den egna hälsan och även stärka individens medverkan i den egna vården. Nu öppnar man även upp en betaversion av utvecklings- och testmiljön för utvecklare och entreprenörer som vill bygga innovativa tjänster och hälsoapplikationer i Hälsa för mig.

Lifesymb – Digitalt verktyg i hälsans tjänst
Danny Dressler, vd
Lifesymb är det internationella Kalmarföretaget som utvecklat en digital screeningteknik som talar om vilka svagheter och obalanser du har i kroppen och som sedan föreslår individanpassade övningar för bättre styrka. En revolutionerande teknik som sjukgymnaster, gym, idrottsföreningar, men även privatpersoner har nytta av. De åtta medarbetarna kommer bland annat från Frankrike och Indien. Grundaren och VD:n Danny Dressler är själv från Tyskland och hamnade i Kalmar när han studerade idrottsvetenskap på Linnéuniversitetet. Lyssna till ett spännande exempel på hur digitaliseringen skapar nya produkter och tjänster inom hälsoområdet som vi inte trodde var möjliga.

14.30 Kaffe

15.00 To be confirmed

15.45 Från snickeri i ett torp till affärer i molnet
Christian Resell, vd Svenssons i Lammhult
I ett litet torp i Småland lades grunden till Svenssons i Lammhult, som idag är känt för sitt sortiment av kvalitetsmöbler. Följ med på en fantastisk tillväxtresa med butiksetableringar och en tidig satsning på ehandel och bra kundservice. Christian Resell inspirerar och lyfter fram utmaningar och framgångar.

16.30 Avslutning
Moderator Arne B Andersson

 

ANMÄL DIG HÄR >

 

NY_ehandelsdagen_650x100px_300dpi