konferensbild_kavalkad_utantext_sakradinplats_770x450

e-Handelsdagen i Kalmar 2016 – Tema Digitala Affärer

Det här är konferensen om digitala affärer som inget företag får missa! Vare sig man vill utvecklas, växa eller bara överleva.

Alla näringar och företag måste digitalisera sina affärer idag, såväl B2C som B2B. Utmaningen är att nå kunderna och vinna marknaden. På årets e-Handelsdag inspireras du av de som lyckats och de som påverkar.

Deltagaravgift och anmälan >

PROGRAM
08.30-09.00 Registrering & kaffe

09.00 Inledning
Moderator Arne Andersson, PostNord inleder

09.05 The end of business as usual
Jonas Ogvall, vd Svensk Digital Handel

09.15 Facebook 
Johnny Johansson, Partner Manager på Facebook
Facebook är en av världens största sociala plattformar och central i många företags marknadsföring och kundkommunikation. Här berättar Facebooks representant om framtiden och hur du i det snabba skiftet till marknadsföring i sociala medier kan bygga kundrelationer på ett sätt som lönar sig i längden.

10.00 Med världen som spelplan – varför globala affärer är det enda hållbara
Paulina Modlitba Söderlund, expert i Digitaliseringskommissionen
Om vikten av att bygga affärer baserat på en global marknad. Paulina Modlitba Söderlund utgår från egna erfarenheter från Bonnier R&D, Stardoll, Toca Boca, kombinerat med ett bredare digitalt perspektiv från Digitaliseringskommissionens expertråd. Hur gör man? Hur berättar man en story och får till en paketering som kunderna berörs av? Vilka framgångscase finns det? 

10.45 Frukt och kaffe

11.15-12.00 VALBARA SPÅR

Välj mellan tre olika fördjupningar – B2B, Start up eller eHälsa. Det är givetvis fritt att byta spår och gå emellan föreläsningarna.

B2B-spåret

11.15 Roxtecs digitala (r)evolution!
Jonas Johnsson, Roxtec International
Roxtec är ett relativt ungt industriföretag som på kort tid blivit globalt marknadsledande inom modulära tätningssystem. Trots en enorm tillväxt de senaste 25 åren har behovet att digitalisera både processer och tjänster ökat lavinartat. Jonas Johnsson beskriver och visar konkreta exempel på hur Roxtec valt att angripa utmaningen med digitalisering och hur de redan nu, med hjälp av egenutvecklade digitala verktyg, revolutionerat sin marknad.

START UP-spåret

11.15 Teknikens betydelse för en lyckad ehandel
Johan Uddh, Easyfy

12.00 Lunch

13.00-14.30 VALBARA SPÅR forts…

B2B-spåret

13.00 Hög tid för B2B att digitalisera
Arne Andersson, e-handelsspecialist PostNord
Utvecklingen inom B2B börjar ta fart på allvar. Kontorsvaror och VVS är två branscher inom B2B där det finns företag som kommit långt med sin digitalisering, med mobila beställningsfunktioner, appar m.m. Vilka utmaningar och möjligheter finns det? Vad förväntar sig kunder och återförsäljare?

13.45 Från katalogföretag till Sveriges bästa e-handelssajt
Fredric Johansson, e-handelsansvarig Runelandhs.
Om Runelandhs digitaliseringsresa och hur de jobbat med förändringsprocessen internt och externt. Fredric Johansson ger tips och råd hur du navigerar förbi problem och utmaningar när man ska ställa om ett företag inom B2B.

START UP

13.00 Hemlängtan som affärsidé på nätet
Jörgen Dahl, vd Sverigemotiv
Jörgen Dahl berättar om sin rivstart med  Sverigemotiv.se som säljer stilrena tavlor av kända landmärken i olika städer. Målgruppen är alla som har ett hjärta för sin hemstad och vill visa det i sitt hem. Marknadsintroduktionen i Sverige har gått rekordsnabbt, men ambitionen är inte att stanna här, utan även växa internationellt. Hur lyckades han så snabbt?

13.45 Nischat sortiment skapar framgång
Niklas Nordheim, Hatstore
Hatstore säljer idag kepsar på nätet till nio länder i Europa och omsättningen flerdubblas varje år. Framgångsfaktorerna har varit flera men framförallt är det ett nischat sortiment som har skapat möjligheter som konkurrenterna inte har kunnat erbjuda. Niklas Nordheim från Hatstore berättar om viktiga val för unga e-handelsföretag och vad man ska tänka på för att expandera snabbt.

eHÄLSA

13.00 Hälsa för mig – Regeringens digitala satsning
Helene Richardsson, eHälsomyndigheten
Hälsa för mig drivs av eHälsomyndigheten på uppdrag av regeringen och är ett personligt hälsokonto som snart finns tillgängligt för alla som vill samla, överblicka och dela sin hälsoinformation. Syftet är att öka engagemanget i den egna hälsan och stärka individens medverkan i den egna vården. Nu öppnas även en betaversion upp av utvecklings- och testmiljön för Hälsa för mig, där utvecklare och entreprenörer kan bygga innovativa tjänster och hälsoapplikationer.

13.45 Lifesymb – Digitalt verktyg i hälsans tjänst
Danny Dressler, vd Lifesymb
Lifesymb är Kalmarföretaget som utvecklat en digital screeningteknik som talar om vilka svagheter och obalanser du har i kroppen och som sedan föreslår individanpassad träning. En revolutionerande teknik som sjukgymnaster, gym, idrottsföreningar, men även privatpersoner har nytta av. De åtta medarbetarna kommer bland annat från Frankrike och Indien. Grundaren, Danny Dressler, är själv från Tyskland och har studerat idrottsvetenskap på Linnéuniversitetet. Lyssna till ett spännande exempel på hur digitaliseringen skapar nya tjänster inom hälsoområdet som vi inte trodde var möjliga.

14.30 Kaffe

15.00 Trendspaning – Är vi framme snart?
Joakim Wernberg, näringspolitisk analytiker Handelskammaren
Digitaliseringen tar oss från industrisamhälle till informationssamhälle. De flesta av oss har superdatorer i fickorna. Robotarna tar över allt fler jobb. Artificiell intelligens tar över tänkandet, och bilkörandet. Det finns 3D-skrivare för mat och laboratorieodlade biffar. Virtual reality är här, men vi har redan spenderat oräkneliga timmar i fantastiska spelvärldar. Det mesta som vi förr associerade med science fiction har blivit vardag. Betyder det att framtiden är här nu? Joakim Wernberg spanar både bakåt och framåt i tiden för att hitta utmaningarna vi inte visste att vi ville lösa. Joakim Wernberg är doktorand i ekonomisk geografi och innovationsstudier vid CIRCLE, Lunds universitet och senioranalytiker vid Sydsvenska Industri- och Handelskammaren.

15.45 Att leda digitaliseringsresan
Christian Resell, vd Svenssons i Lammhult
Christian Resell har stor erfarenhet av flera företags digitaliseringsresor och är en uppskattad inspirationsföreläsare. Trots sina unga 33 år har han hunnit med flera chefsroller inom olika branscher, både stora och små bolag, bland annat Byggmax och Bubbleroom. I sin nuvarande roll som vd på anrika Svenssons i Lammhult är uppdraget att modernisera en 118-årig möbelklassiker utan att själen går förlorad. Christian sitter också med i IHM Business Schools ledningsgrupp för utbildningen Digital Marketing & Sales Analytics och häromåret blev han utsedd som Supertalang av tidningen Veckans Affärer. Här inspirerar han och delar med sig av sina framgångar och fallgropar när man ska leda en digitaliseringsresa.

16.30 Avslutning
Moderator Arne B Andersson

 

ANMÄL DIG HÄR >

 

NY_ehandelsdagen_650x100px_300dpi