kavalkad_digitala_affarer_2017_utansplasch_770x450

Program

Deltagarlista >

08.30  Registrering

09.00  Inledning – Stora festsalen plan 2
Moderator Jessica Bergsjö inleder tillsammans med Katharina Woss från Svensk Digital Handel.

09.15  Interkulturell kompetens – varför lönar det sig?
Anna-Karin Härensjö, KR Gruppen
Genom digitala affärer ökar kraven på din interkulturella affärskompetens. Tjänster, människor och varor transporterar sig över våra landsgränser på ett helt annat sätt än tidigare. Vi behöver mer kunskaper om varandras vanor, beteenden och kommunikation för att nå fram. Interkulturell affärskommunikation är en av nycklarna för en lyckad internationell satsning. Anna-Karin Härensjö, vd och Intercultural Business Communication specialist på KR Gruppen, delar med sig av både egna erfarenheter och studier i hur man förbättrar sin interkulturella kompetens.

10.15  Kliv in i framtiden med ditt företag
Daniel de Sousa, Visma
Ligg steget före. Låt mjukvara utföra de tråkiga uppgifterna. Ersätt serverbaserade system med molnbaserade lösningar. Visma är ledande leverantör av affärsmjukvara med missionen att främja europeisk konkurrenskraft och tillväxt genom effektivisering. Här berättar Vismas vd, Daniel de Sousa, om hur de själva och tillsammans med sina kunder tar klivet in i framtiden.

11.10  Frukt och kaffe

11.45  VALBARA SPÅR
Välj mellan tre olika fördjupningar – START UP, NEXT eller TRANSFORMATION. Det är givetvis fritt att byta spår och gå emellan föreläsningarna.

START UP – Kvarnholmen plan 1
11.45  Vikten av bra produktdesign i en digital värld
Jessica Baban, Stylistas
Jessica Baban är produktdesignern som brinner för start-ups, har en bakgrund inom gaming och som jobbat för bland annat RIVER, Razorfish, Cloud Nine och The Amazing Society. Hon har även varit ledande produktdesigner på FishBrain och Werlabs. Här berättar hon om hur snygga, smarta och användar-fokuserade gränssnitt i digitala produkter och tjänster kan bidra till att effektivisera och mobilisera resurser och vara avgörande, särskilt för en startup.

NEXT – Stora festsalen plan 2
11.45 Den digitala marknadsplatsens utmaningar
Niklas Lindén, Electra
Hur kan ditt företag addera värde utan att varken äga slutkunden eller ens varorna? Electra är Kalmars enda börsnoterade bolag, Niklas Lindén (tidigare på Microsoft) är produktledare och ansvarar för Electras utveckling av produkter och tjänster. Med skarpa case visar han hur en plattform kan koppla samman mindre entreprenörer med storföretag och annars icke nåbara kanaler. Ett exempel är Boxer som med hjälp av Electras lösningar lyckas få nöjdare kunder genom att digitalisera kringtjänster som exempelvis installation av produkten.

TRANSFORMATION – Lilla festsalen plan 2
11.45  Att leda digital transformation
Henrik Gustafson, DigJourney
Att metodiskt bygga digital mognad och leda utvecklingen är en nödvändighet för att vara konkurrenskraftig i en allt snabbare digitaliserad omvärld. Hur leder man effektivt en digital transformation? Vilka är framgångsfaktorerna och fällorna? DigJourney hjälper organisationer att leda sin digitala transformation med hjälp av metodiken som beskrivs av den hyllade boken ”Att leda Digital Transformation” som gavs ut i mars 2016. Henrik Gustafson och kollegorna på DigJourney har gedigen digital erfarenhet; från att bygga digitala startups till att leda digital transformation i etablerade organisationer.

12.30  Lunch

13.30  VALBARA SPÅR

START UP – Kvarnholmen plan 1
13.30  Kärleksfull digital kommunikation – hur och varför?
Anna Bjurström, Wilson Creative
Dålig reklam har inte en chans i det digitala flödet. Men genom att utnyttja digital data och tänka med hjärtat kan du göra din digitala kommunikation mycket mer effektiv. Här får du reda på varför det är så viktigt att jobba kärleksfullt och hur man egentligen går till väga. Anna Bjurström är projektledare på Wilson Creative – reklambyrån som var tidiga med att tänka digitalt först. Genom att kombinera starka idéer och skarp design med digitala upplevelser och modern teknik skapar de kärleksfull kommunikation som hjälpt både små och stora företag att ligga steget före.

NEXT – Stora festsalen plan 2
13.30 Varför talar så få om lönsamhet?
Jörgen Bödmar, Designonline och Ola Gustafsson, Patroner.se
E-handeln växer så att det knakar, men är det en bubbla? Att ta steget från att etablera sig och växa på en digital marknad till att verkligen bli lönsam är en utmaning för många e-handelsföretag idag. Häng med på ett samtal med Jörgen Bödmar, Designonline och Ola Gustafsson från Patroner.se, numera Nordic Ink, som handlar om lönsamhet. Hur gjorde de? Och vad hade de gjort annorlunda när det gäller exempelvis marknadsföring, inköp, logistik, tredjepartsleverantörer, med mera.

TRANSFORMATION – Lilla festsalen plan 2
13.30  Från fax till digitalt och en tiodubblad omsättning
Markus Kinnander, Börjes Logistik
År 2014 bestämde sig Börjes logistik för att vidareutveckla sitt erbjudande av logistiklösningar i en bransch där fax fortfarande är modernt. Det blev starten till en häpnadsväckande resa. ”Vi är mitt i en pågående handelsrevolution där handeln online och offline växer ihop med utgångspunkt från den moderna slutkundens behov och krav. Det förändrade i grunden vårt sätt att marknadsföra, sälja och producera logistiktjänster för varuägande företag” säger affärsutvecklaren Markus Kinnander. I det här föredraget berättar han om omtaget, hur affärsområdet tiodubblats i omsättning och hur de fått förtroendet att driva och utveckla logistiken för flera mycket starka varumärken.

14.30  VALBARA SPÅR forts…

START UP – Kvarnholmen plan 1
14.30  Organisation, ledarskap, digital affärsmodell
John Jeansson, Linnéuniversitetet
John Jeansson är universitetslektor vid Linnéuniversitetet och forskar om hur organisationer av olika slag agerar för att skapa nytta till följd av investeringar i informationssystem eller andra digitaliseringsinitiativ. Han har studerat hur både stora, små och medelstora organisationer arbetar med sina affärsmodeller och digitalisering.

NEXT – Stora festsalen plan 2
14.30 Från siffror och statistik till nästa steg i sociala medier
Marcus Smith, Social View
SocialView är en av Sveriges ledande sociala medie-partners som arbetar med varumärken som Skånemejerier, O’Learys och Lindahls Kvarg. Tillsammans med företaget Beanloop utvecklar de nu ett analysverktyg som hjälper företag att ta nästa steg med sin marknadsföring i sociala medier. Följ med och få en inblick i hur traditionella konsumentprodukter kombinerat med avancerad annonsering kan leda till succé!

TRANSFORMATION – Lilla festsalen plan 2
14.30  Watson – din intelligenta sidekick i den ständiga transformationen
Mikael Haglund, IBM
Förändringstakten ökar och digitaliseringen ställer nya krav. För att hänga med och förstå vad de exploderande datamängderna säger behöver vi hjälp. Harry Potter har sin kompis Hermoine som läst och förstått allt, men vi som är mugglare får ta till andra hjälpmedel. Kognitiva system som IBM Watson jobbar med allt från cancerdiagnostik till cybersäkerhet och med öppna API:er blir de allas tillgång. Mikael Haglund, CTO på IBM i Sverige berättar om möjligheter som når bortom artificiell intelligens där vi bara sett början. Han ger exempel på vad företag och organisationer redan gjort och tipsar om hur du kan nyttja Watson i din egen verksamhet. En berättelse om människa och maskin i nya samarbeten – med bibehållen kontroll över data.

15.15  Kaffe

15.45  Nio kanaler att bemästra 2017 – Stora festsalen plan 2
Sara Öhman, frilansande konsult
Konkurrensen hårdnar i nätverken som tidigare varit våra mest starka trafikkällor. Samtidigt som vi behöver öka våra investeringar får vi svårare att räkna hem dem. Sara Öhman guidar oss i hur du kan maximera effekten av din aktivitet i digitala kanaler genom att hjälpa dig att bli bättre på att både hantera olika målgrupper och nya kanaler. Sara Öhman är frilansande konsult med superkoll på digital marknadsföring och sociala medier. Hon är en uppskattad föreläsare inom innehållsmarknadsföring och sociala medier och utbildar även på yrkeshögskolor.

16.30  Digitalisering, globalisering, nodalisering – framtidens Småland i framtidens värld
Alexander Bard, Cyberfilosof och författare
Redan på 90-talet förutsåg han internetrevolutionen med Google, Facebook, Al-Qaida och Wikileaks. Sedan dess har Alexander Bard föreläst om filosofiska, sociologiska och ekonomiska konsekvenser av internets framfart. Han vill skaka om vår världsbild och hävdar att digitaliseringen är en historisk revolution av samma dignitet som en gång talspråket, skriftspråket och boktryckarkonsten. I sin senaste bok Syntesism beskriver han en ny värld. Det är världen vi delar, men alla är inte medborgare. Med engagerande iakttagelser och nya tolkningar bjuder Alexander Bard på en lika utmanande som inspirerande samtidsanalys och inblick i morgondagen.

17.30-17.45  Avslutning
Moderator Jessica Bergsjö

18.00  Blooper Evening – Vinterträdgården Calmar Stadshotell
Fortsätt häng med oss! Efter konferensen bjuder vi på en befriande Blooper Evening med buffé i Vinterträdgården. Vi umgås och lyssnar till digitala entreprenörer som delar med sig av sina misstag, men också sina lärdomar och hur de har kommit ut starkare på andra sidan.

Deltagarlista >

arrangorer_ehandelsdagen_650px

Om arrangemanget
Digitala Affärer arrangeras för åttonde året i rad av Kalmar Science Park, Linnéuniversitetet, Handelskammaren och Svensk Digital Handel, tidigare år under namnet e-handelsdagen.

Det är ett hållbart, icke-vinstdrivande event där varenda krona går till att göra nästa års konferens ännu bättre.