Margit_Kovacs_770x450

Elvatusen anledningar att skaffa sig träskor

Det handlar närmare bestämt om 11 242. Så många designkombinationer av trätofflor erbjuds på Nybrotoffeln.se. Med hjälp av ett digitalt verktyg kan du själv designa din alldeles egna favorit.

Margit Kovacs, som driver Nybrotoffeln tillsammans med sin man, utvecklar sina affärer i Kalmar Science Parks inkubator.

Trendigt med trä
Trätofflor eller träskor är hett! Och det verkar hålla i sig. Redan 2008 utsågs de till årets trend. Modehusen Chanel och nu senast Gucci, har visat upp dem på catwalken. Klädjätten Hennes & Mauritz har samarbetat med träskotillverkare och de syns ofta i internationella modemagasin, bland modebloggare och kändisar.

– Våra kunder tycker om valmöjligheterna i att kunna utforma sina egen sko precis som man vill ha den, berättar Margit. Man kan välja mellan träbotten eller mjukbotten, låg- eller högklackat och ett åttiotal olika material.

traskor_770x450

Genuint och hantverksmässigt
Margit är noga med att lyfta fram att tillverkningen sker hantverksmässigt för att ge kunderna en genuin och unik känsla. Både hon och hennes man har en bakgrund inom hantverk, bland annat läder och glas, så kvalité sätts främst. Skorna tillverkas hemma i Orrefors där de även har en liten butik som får många besök, särskilt sommartid. Men det mesta säljs via webbutiken och det senaste året har de lyckats med att mer än fördubbla sin webbförsäljning.

– Vi vill utöka varuprofileringen, utveckla designverktyget på webben och vi vill synas mer, berättar Margit. Den långsiktiga ambitionen är att fyrdubbla omsättningen och lansera webbutiken på tre olika språk – engelska, finska och tyska.

Kundanpassning
Nybrotoffeln funderar också på att ha mer vegetabilgarvat läder eftersom det är mer miljövänligt. Mikrofibermaterial efterfrågas också av kunder som är veganer och inte vill ha animaliska produkter. Målgruppen är inte bara mode- och trendmedvetna, utan Nybrotoffeln riktar sig även till de som använder träskor som vardagsskor och vårdpersonal.

– Vår digitala träskodesigner är en möjlighet för en yrkesgrupp att uttrycka sin personlighet som i övrigt inte har så stor möjlighet att göra det på grund av sin yrkesklädsel.

Med hjälp av affärsutvecklaren Harry Håkansson får Nybrotoffeln hjälp att utveckla sin affärsmodell och i Kalmar Science Parks nätverk får de kontakt med andra företag som utvecklar e-handel.

Läs mer om vad ett innebär att vara med i Incubator >

Testa Nybrotoffelns designverktyg och se deras fina sortiment >

Text och foto Camilla Dopson